Mc-branschens vårkampanj 2020
Mycket i vårt land står idag stilla. Branscher, företag och människor har hamnat i ett pausläge, utan exakta startdatum. Men Sverige rullar även vidare – inte minst på två hjul.
Coronaviruset drabbar oss på flera sätt. Och oss i det här fallet är hela moped- och motorcykelbranschen. Direkt, i och med att samhället sakta stänger ner och alla bidrar och hjälper till med vad man kan i denna extraordinära situation. Indirekt har vi även ett värre problem, då risken är stor att våra kunder helt enkelt inte besöker handlarna, eller i dess förlängning – köper några produkter. Det går ganska bra för branschen nu, men vi måste även tänka framåt. Hur ser sommaren ut? Hösten? Och nästa säsong.
Det är myndigheternas regler som gäller
På ett sätt är det tydligt att Mc-Sverige ställt in stora delar av våra verksamheter. Vi från Moped- och mc-branschen tvingades att ställa in Start2Ride. Många av våra medlemsföretag – varumärkena – har flyttat på eller avvaktat helt med att arrangera sina traditionella turnéer, provkörningar och bandagar. Motorcyklisternas egna organisation, SMC, har tvingats ställa in mängder av sina träffar och utbildningar.
Det har varit en självklarhet att följa både regler som rekommendationer. Samtidigt har det varit lika självklart att med smittskydd som regel hålla butiker och företag öppna så mycket som möjligt och tillåtet.
Mc-handlarna håller öppet
Det finns all anledning att vara försiktig nu och vi försöker ta situationen på det allvar den kräver. Vi konstaterar dock att det är just nu som livet på två hjul framstår som ett självklart val. Mopeden och motorcykeln är individanpassade färdmedel och förarna av fordonen är utrustade med skyddskläder från topp till tå. Dessutom kommer semestra-hemma-på-två-hjul vara mer aktuellt än någonsin – på våra svenska vägar, campingplatser, vägkrogar och hotell.
Extraordinära tider kräver extraordinära insatser. Det är också därför som vi har dragit igång en kampanj, med målet att med en mer direkt approach stötta landets alla mc-handlare.
Business as usual
Syftet med kampanjen är att utnyttja de kanaler vi har, som nyhetsbrev med 32 000 mottagare, tusentals följare av MC Mässan och MC-branschen på sociala medier med mera, och få våra kunder att besöka och framförallt kontakta våra handlare – både fysiskt och på nätet.
Så gott som hela landets mc-handlare håller öppet för dig och ditt fordon. Du kanske vill byta hoj, få den servad eller behöver nya tillbehör till dig själv och din tvåhjuling. Du har kanske mer ledig tid under en period och kan utnyttja möjligheten att stötta din lokala mc-handlare. Både butiker och webblager är välfyllda på många håll så låt oss gemensamt hålla hjulen i fortsatt rullning! Det är andemeningen i vårt arbete med att stötta våra handlare, och med den hela mc-branschen.
Med dagligt fokus på säkerhet
Sveriges moped- och motorcykelbransch är våra återförsäljare, våra handlare. Det är i butiken du köper fordon och tillbehör, det är där du får råd och tips och det är hos din lokala handlare som du servar och reparerar din tvåhjuling. För att inte glömma alla butiker som även verkar på nätet. Och är det någon bransch som kan det här med säkerhet, och dagligen fokuserar på det – så är det moped- och motorcykelhandlarna i Sverige!
För att du snabbt ska kunna få information om landets mc-handlare, var de finns och vad de gör för att minimera risker och samtidigt erbjuda dig den servicenivå du är van vid och kräver av oss – har vi sammanställt relevant information om flera av dem på vår sajt. Mc-branschen följer myndigheternas råd noggrant och är beredd att följa nya riktlinjer, vilket kommer att kommuniceras på den sidan. Handlarna beskriver själva hur de på bästa sätt hanterar säkerhet och kundservice.
Vi tar rådande situation på allvar men vet också att livet måste fungera under tiden. Mc-branschen tvärbromsar inte, därför använder vi oss av parollen ”Business as usual”.
Tillsammans – men på avstånd – rullar mc-branschen vidare!