I juni 2020 presenterar Moped- och motorcykelbranschens Riksförbund en rapport om hur mycket lägre utsläppen av växthusgaser blir när en bilresa ersätts av samma sträcka med moped eller motorcykel.
Genom att studera den officiella statistiken rörande fordonsutsläpp med fordonsflotta och antalet köra mil per fordon minskar utsläppen av växthusgaser med hela 38% när du tar mopeden/motorcykeln istället för bilen.
Om 10 % av bilfärderna i Sverige skulle istället ske med mopeder
eller motorcyklar skulle vi i hela landet på ett bräde minska utsläppen av
växthusgaser med nästan fyrahundratusen
(393 640) ton. Per år.
Detta motsvarar mer än 200 000 personers årliga, konsumtionsbaserade växthusgasutsläpp av transporter 2017 (1,96 ton/person).
Moped- och motorcykelbranschen föreslår fem konkreta åtgärder som snabbt skulle ge tydluga resultat på miljön såväl som samhällsekonomin:
- Uppmuntra och bejaka motortrafiken på två hjul i all infrastrukturplanering.
- Skapa särskilda vägbanor för motorcyklar i infartstrafiken och låta motorcyklar köra i bussfiler i lägre hastigheter.
- Låta mopeder klass 1 få köra på utvalda cykelbanor anpassade för pendlingstrafik.
- Prioritera städning av körbanor som trafikeras av tvåhjuliga motorfordon.
- Förändra körkortsreglerna så att en person med B-körkort efter obligatorisk trafikskoleutbildning kan få köra lätta motorcyklar (upp till 125 cc) och motorcyklar av skotertyp (upp till 250 cc).