Offroadmotorcyklarna är robusta bruksmaskiner som passar bra för året-runt-körning på i stort sett alla slags underlag. Ofta mycket roliga att köra med på grusväg och små välkurvade asfaltsvägar. Däremot mindre skoj för långa transportkörningar på exempelvis motorväg.

Med handen på hjärtan måste vi erkänna att ”offroad” inte längre är ett bra namn för denna typ av motorcykel. Utvecklingen av de senaste åren mot större och starkare modeller har varit på bekostnad av terrängegenskaperna. Modellerna har utvecklats till vägcyklar – med offroad-stil!
Utseendemässigt påminner dessa motorcyklar om motocrossmaskiner, som försetts med belysning, blinkers och registreringskylt. Dock ska dessa inte blandas ihop med Enduromaskiner, som är renodlade tävlingsmaskiner. Motorn är i regel encylindrig, men även V-twinnar och parallelltwinnar förekommer.
Hjulen är med trådekrade och fram sitter oftast ett 21-tums hjul och bak ett 17- eller 18-tumshjul. Sadeln är smal och ofta inte optimerad för långa transportkörningar, även om detta är full möjligt, och undantag givetvis finns. Styret är brett och körställningen bekvämt upprätt och rymlig med fötterna på rejäla fotpinnar. Även tämligen moderna offroadmaskiner kan vara med kickstart, men elstart är mer regel än undantag numer.
Men traditionella offroaders är också mycket populära. De är lämpliga i terrängen och kan erbjuda grusvägar som är riktigt roliga. Trots grova mönstrade däck och mjuk fjädring har de också bra asfaltfunktioner och god komfort. I närområdet är de perfekta.
Supermotomaskinerna är i stora drag identiska med offroadmaskinerna till utseedet. Däremot har oftast dessa försetts med häftigare bromsar, styvare fjädring och 17-tums hjul fram och bak med sportiga landsvägsdäck.