Körkort för två hjul

Information om hur du bäst och säkrast tar ditt MC-kort. I samarbete med STR.

 

Låt oss tala klartext från början.

Fördelarna med att köra på två hjul istället för fyra är många. Du är ett med ditt fordon. Du känner av vägen och naturen som en bil med fönster inte klarar av. Du är kort sagt en del av Sveriges största frihetsrörelse, vi som kör på två hjul!

Men med det sagt är det en frihet med mycket stort ansvar. Du är en oskyddad trafikant på Mc eller moped. Du har ett ansvar mot alla andra trafikanter men också gentemot dig själv. Du måste kunna framföra en hoj säkert och kunnigt. Du behöver ett A-körkort innan du kan och får framföra en mc eller moped.

Vi har samlat relevant information om hur du ska gå tillväga för att skaffa ditt A-körkort. Vi gör det i samarbete med Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR som har drygt 600 trafikskoleföretag som medlemmar vilket utgör ca 80% av landets trafikskolor. På dessa skolor jobbar drygt 2 000 trafiklärare. De är specialiserade på att utbilda förare av bil, moped, motorcykel, buss, lastbil och andra fordon i trafiksäker och miljöanpassad körning.

Stegen för att ta körkort:

1. Ansök om körkortstillstånd.
För att få övningsköra måste du ha ett körkortstillstånd som Transportstyrelsen utfärdar.

ANSÖK OM KÖRKORTSTILLSTÅND HÄR »

2. Du måste också bifoga ansökan med ett synintyg (max två månader gammalt) som du gör på trafikskolan eller hos en optiker. Trafikskolan skickar in synintyget åt dig när du anmäler dig hos dem.

3. Betala avgiften

4. Få hem körkortstillståndet

5. Ansök om handledarskap. Skall du övningsköra privat måste du ha en handledare. Denne måste handleda dig på en egen motorcykel eller vara passagerare på samma mc som du kör. Handledare behöver inte gå en introduktionsutbildning som behövs när man tar B-körkort för bil.

ANSÖK OM HANDLEDARSKAP HÄR »

6. Riskutbildningar. För att få köra upp och ta ditt körkort måste du ha genomgått två så kallade riskutbildningar. ”Risk-ettan” är teoretisk och sker på din trafikskola. Den infördes som ett obligatoriskt inslag 2009 för att minska antalet olyckor på MC och innehåller bland annat moment som alkohol och andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden. Det finns en del som före utbildningen känner att den kommer att vara onödig. Men det finns väldig få som inte tycker den är nyttig efteråt!

Riskutbildning 2 är i huvudsak praktisk och genomförs på särskilda övningsplatser (ofta samma som för uppkörningarna). ”Risk-tvåan” tar fyra-fem timmar och fokuserar vi på hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Just förhållandet mellan hastigheten och uppmärksamhet&bromssträckan brukar vara en ögonöppnare för alla.

7. Boka teoriprov. Du måste ha klarat teoriprovet innan du kan boka en uppkörning. Du måste också ha ett godkänt teoriprov för att få boka en tid för uppkörning. Plugga ordentligt på i körboken eller på t.ex. STR’s digitala plattform www.korkort.nu med ”Elevcentralen”.

BOKA TEORIPROV HÄR »

8. Boka förarprov. Har du ett godkänt teoriprov kan du boka en tid för uppkörning. Vi rekommenderar att du ber din trafikskola att boka en tid åt dig. Då kan dessutom din trafiklärare anpassa resten av utbildningen baserat på när du får din tid för förarprovet.

BOKA FÖRARPROV HÄR »

9. Kör upp. Klara provet. Få ditt körkort. Köp en hoj och känn dig välkommen till Moped- och Mc-världen!

LÄS MER OM KÖRKORTSPROVEN HÄR »

Men du. Kör försiktigt, särskilt i början!

Privat uppkörning eller på Trafikskola?

Det går naturligtvis inte att ge ett svar som passar alla. Jurister och advokater har ett favorituttryck ”det beror på” om man ber dem om ett rakt svar.

Så här är det. Har du ingen i din närhet som har A-kort och kan vara din handledare eller om du inte har en MC att övningsköra med så är det trafikskolan som gäller.

Vissa klarar av att ta körkortet ”privat” utan några som helst problem. Men å andra sidan misslyckas fler än dubbelt så många på förarprovet jämfört med dem som har använt sig av en godkänt trafikskola. Det sista är viktigt. Se till att kontrollera att din körskola är godkänd och helst medlem i STR.

Vår erfarenhet är att en utbildning på en trafikskola tillsammans med privatövning med handledare är den bästa kombinationen. Tänk på att det pris du betalar hos en trafikskola ska ställas mot att du blir en bättre och säkrare förare!

Kör på ditt sätt

Moped- och Motorcykelbranschen har den tvåhjulingen som passar dig och dina behov. Vi säljer marknadens största, bästa och säkraste tvåhjulingar. Köper du en ny moped eller MC genom våra återförsäljare vet du att du får en tvåhjuling som är godkänd av alla myndigheter.

Våra medlemsföretag ser till att du själv har på dig säkra, snygga och praktiska kläder och att du har kittat din tvåhjuling på bästa, säkraste och snyggast sätt!

 

Du kör – Ingen annan

En duktig MC- eller mopedförare vet alltid en viktig sak. Du har inte en stålbur omkring dig på vägarna eller banan. En duktig förare vet att regler för körning, tillbehör och maskiner är till för att följas. Du kör säkert på märkesvaror och inom regelverket.

Branschen

Mopeder och motorcyklar är inte bara en produkt bland andra. Vi säljer en frihet inget annat fordon kan ge dig. Ett fordon om du bara vill cruisa fram i måttlig fart, fordon för tuff terräng eller fordon där du åker strömlinjeformat och du är ett med vägen. Våra event är till för dig som vill uppleva den friheten. Välkommen.

Kategorier och märken

Här hittar du alla ledande märken för både hojar och det du bär på dig. Här hittar du också vad som skiljer de olika fordonsklasserna – eller kategorierna – åt.

MENY
MCRF – Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund