Regelverk moped

 

Cykel med el-assistans eller moped?

En cykel med tramp- eller vevanordning och el-assistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:

Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Om en cykel med el-assistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Moped klass 1

Särskilda trafikregler för Moped klass 1 EU Moped:

Du måste ha en godkänd hjälm (E eller SIS-märkt). Även passagerare ska ha hjälm.
Du ska köra på vägrenen om det finns en sådan, annars på körbanan.
Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor.
Du får inte köra i körfältet för fordon i linjetrafik (bussfilen).
Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled.
Du får inte parkera på gång och cykelbanor och normalt inte i cykelställ.
Du får inte låta mopeden skjuta på något annat fordon (till exempel en cykel) eller låta mopeden dras av något annat fordon.
Du får inte skjutsa fler passagerare än din moped är godkänd för.


Moped klass 1 är en EU-godkänd moped som är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim och som har
två hjul samt..

..om den drivs av en motor som bygger på inre förbränning har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, eller
..om den drivs av en elektrisk motor har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt.

Tre eller fyra hjul samt..

..om den drivs av en förbränningsmotor med tändsystem, har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter.
..om den drivs av någon annan typ av motor som bygger på inre förbränning har en nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller
..om den drivs av en elektrisk motor har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt.

Registrering

En moped klass 1 måste vara registrerad och ha en registreringsskylt bak av samma typ som används på motorcyklar. EU mopeden klass 1 är skattebefriad.

Trafikförsäkring

Mopeden måste vara trafikförsäkrad.

 

Moped klass II

Moped klass II är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt.

Definitionen av moped klass II beror på hur fort den går att köra och vilken effekt dess motor har. Går den fortare än 25 km/timmen eller har en högre motoreffekt än 1 kW är den att anse som en moped klass I. För en mer detaljerad beskrivning för moped klass I och II, se SFS 2001:559 om moped.

En moped klass II ska inte registreras, den saknar därför registreringsskylt. Mopeden är antingen typgodkänd enligt EU-gemensamma regler eller har godkänts vid en mopedbesiktning.

En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet.

Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en.

En moped som har godkänts enligt äldre svenska bestämmelser (typintyg före 17 juni 2003) tillhör även den moped klass II (s.k. 30-moppe).

Trafikregler

Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står ”ej moped”.

Trehjuliga mopeder klass II får köras på en cykelbana med lite trafik och tillräcklig bredd om särskild försiktighet iakttas.

För att köra moped klass II ska du ha fyllt 15 år och ha förarbevis för moped (har du fyllt 15 år innan 1 oktober 2009 behöver du inte ha förarbevis).

Krav på hjälm

Du måste ha skyddshjälm när du kör moped. Det finns vissa undantag, till exempel den som färdas med en tvåhjulig moped klass II som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen ska använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Det är tillräckligt att använda cykelhjälm när du kör en sådan moped.

Passagerare som inte har fyllt sju år kan använda annat lämpligt huvudskydd, till exempel ridhjälm, skidhjälm eller cykelhjälm. Du behöver inte använda hjälm i tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om du istället använder bilbälte.

Krav på moped klass II:

Körkortskrav: Körkort, traktorkort, eller förarbevis för moped klass II. Om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 krävs ingen särskild behörighet.

Registreringsskylt: Nej

Kontrollbesiktning: Nej

Fordonsskatt: Nej

Trafikförsäkring: Ja
LÄS MER OM TRAFIKFÖRSÄKRING HÄR »

Hastighetskrav: Konstruktiv hastighet högst 25 km/timmen.

Krav på hjälm: Ja, såvida inte fordonet har kaross och bilbälte används.

Passagerare: Om det finns avsedd plats.

Köra på cykelbana: Ja, om det finns. Ett undantag är om vägmärket för cykelbanan har tilläggstavlan ”Ej moped”. Då får moped klass II inte köras där.

Är din moped en klass II-moped?

Om du har en äldre klass II-moped med ett nationellt typintyg klass I, kan du förvissa dig om att det är en klass II-moped på följande sätt:

Kontrollera att typintyget visar korrekt identifieringsnummer (chassinummer) och att det finns ett ordningsnummer eller en typkod i formen ASBXXXX (riktigt gamla mopeder: VoV XXXX).

Kontrollera att typkoden även finns på mopeden, som ska vara utrustad med en typbricka som visar denna typkod ASBXXXX (samma som den på typintyget).

Kör på ditt sätt

Moped- och Motorcykelbranschen har den tvåhjulingen som passar dig och dina behov. Vi säljer marknadens största, bästa och säkraste tvåhjulingar. Köper du en ny moped eller MC genom våra återförsäljare vet du att du får en tvåhjuling som är godkänd av alla myndigheter.

Våra medlemsföretag ser till att du själv har på dig säkra, snygga och praktiska kläder och att du har kittat din tvåhjuling på bästa, säkraste och snyggast sätt!

 

Du kör – Ingen annan

En duktig MC- eller mopedförare vet alltid en viktig sak. Du har inte en stålbur omkring dig på vägarna eller banan. En duktig förare vet att regler för körning, tillbehör och maskiner är till för att följas. Du kör säkert på märkesvaror och inom regelverket.

Branschen

Mopeder och motorcyklar är inte bara en produkt bland andra. Vi säljer en frihet inget annat fordon kan ge dig. Ett fordon om du bara vill cruisa fram i måttlig fart, fordon för tuff terräng eller fordon där du åker strömlinjeformat och du är ett med vägen. Våra event är till för dig som vill uppleva den friheten. Välkommen.

Kategorier och märken

Här hittar du alla ledande märken för både hojar och det du bär på dig. Här hittar du också vad som skiljer de olika fordonsklasserna – eller kategorierna – åt.

MENY
MCRF – Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund