Kör säkert

För oss som är gamla nog att minnas så minns så började varje avsnitt av tv-serien Spanarna på Hill Street med polisstationens morgonmöte. Detta möte avslutades alltid med att sergeanten äskade tystnad och sade högt; "ta det nu försiktigt där ute!"

Alla vi som arbetar i moped- och mc-branschen skulle vilja vara med varje gång någon sätter sig på sin tvåhjuling och viska i förarens öra att "kör säkert". Vi ser nämligen ingen skillnad mellan att njuta av färden på hojen och samtidigt köra säkert. Men det är bara du som kör som kan komma ihåg att tänka på det.

 

Kör säkert med motorcykel och moped

Dags att ta ut motorcykeln från vinterförvaringen? Om motorcykeln har stått i ett kyligt garage under vintern behövs lite extra service och kontroller innan du ger dig ut.

Det är lätt att bli ivrig när solen skiner. Rulla ut hojen ur garaget och oförväget bränna iväg mot äventyret. Då är det svårt att komma ihåg att det var ett halvår sedan som man åkte på två hjul senast. De flesta hojåkare kör som bäst under senhösten när finliret har nötts in under en hel säsong. På våren känns maskinen inte lika självklar att manövrera.

Slipprigt rullgrus ligger ofta kvar långt in på våren.

Det är viktigt att mjuka upp sig. Både förare och motorcykel ska vara i gott skick. Och på våren är medtrafikanterna inte vana vid oss motorcyklister. Vi måste vänja oss vid varandra i trafiken varje säsong.

Det är smart att köra sansat under de första dagarna. Och att vara medveten om att gator och vägar kan ha försämrats under vintern med tjälskador, potthål och gropar. Därtill ligger slipprigt rullgrus ofta kvar långt in på våren.

Andra vardagligheter som kan innebära fara på färde är brunnslock och den vita färgen i exempelvis övergångsställen. De blir såphala när det är fuktigt ute.

Eftersom motorcyklister är en utsatt trafikantgrupp har de flesta skaffat sig en stor riskmedvetenhet. De är beredda på att en hoj syns dåligt och inte sällan tas för en moped av stressade bilister, som plötsligt svänger ut på vägen. Motorcykelförare är väldigt uppmärksamma när de ska göra en vänstersväng och placerar sig aldrig i en bilförares döda vinkel.

Som hojåkare gäller det att ha framförhållning. När en bil står i en korsning för att köra ut är det inte säkert att personen bakom ratten har sett motorcyklisten trots att det verkade som att ögonkontakt etablerades. Titta in i fordonet och se vad bilisten gör för att förutse vad som ska hända. Kolla åt vilket håll framhjulen pekar.

Tack och lov har motorcykeln blivit allt säkrare. Den har utvecklats väldigt mycket tekniskt och har numera hjälpmedel som ABS, antispinn, slirkoppling och olika motorstyrningsprogram. Men elektroniken klarar förstås inte vad som helst utan föraren måste ha ett säkerhetstänk.

Det innebär att ständigt vara vaksam i trafiken och visa sina intentioner. Inta en tydlig placering, använda blinkers flitigt och slå på bromsljuset för att nästan överdrivet visa att du är på väg att stanna. Det är hojåkaren som förlorar mest på att bli påkörd bakifrån.

Innan premiärturen

– Kontrollera däcken – nya och hårda däck blir hala. Det kan behövas några mils körning för att få bort den hårda ytan.

– Kontrollera att lufttrycket inte är för lågt. Det kan vara trafikfarligt att köra med för lite tryck i däcken.

– Se över bromsarna och testbromsa några gånger. Bromsarna sätter sig gärna om mc:n har stått ett tag.

– Har du fungerande belysning? Någon lampa kan ha slutat fungera eller så har det blivit oxid i lamphållaren eller kopplingsplinten.

– Är nivån på batterivattnet tillräcklig? (gäller inte slutna system)

– Skruva fast batterikablarna och kontrollera att batteriet sitter fast.

– När mc:n står kallt finns det stor risk att vatten kondenserat ut i bensinen. Töm tanken och
fyll på ny bensin. Kontrollera samtidigt skicket på bränsleslangarna. De kan ha åldrats och behöva bytas.

– Servar du mc:n själv? Byt då bromsvätska eftersom gammal bromsvätska fungerar sämre och får systemet att rosta inifrån.

– Gå gärna en avrostningskurs.

Tänk alltid på

– Omkullglidning är vanligt på våren, speciellt när gruset ligger kvar. Det är ofta mer grus än man tror.
– Det är väldigt vanligt med omkullkörningar i den första rondellen.
– Många olyckor med framförallt sporthojar är relaterade till alldeles för hög fart med avåkning som följd.
– Använd heltäckande skyddskläder, gärna i skrikiga färger, och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd.
– Kör alltid med minst halvljus!
– Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger.
– Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Ha handlingsberedskap – om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
– Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv.
– Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta dödsolyckor med andra trafikanter sker i korsningar.
– Håll hastigheten!
– Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar.
– Lär dig bromsa. Djupstudier visar att MC-förare förolyckats på grund av att de inte kan bromsa. 70 % av dödsolyckorna sker i ytterkurvor.
– Visa hänsyn! I trafiken spelar alla i samma lag där ingen vill dödas eller skadas.
– Framför allt, kör mc som om du älskar livet.
– Använd godkända skyddskläder.
– Var uppmärksam och tänk framåt!
– Utgå från att du är osynlig.
– Utnyttja att du sitter högt och har överblick.
– Visa dina intentioner i god tid.
– Träna på manövrering och inbromsning.
– Ha blicken långt fram för att upptäcka faror.

Bilisterna ser dig inte

– På våren är det bra att tänka på att bilisterna inte har sett en mc-åkare på ett halvår, men även under sommaren har bilister svårt att upptäcka mc-åkare.
– Se till att placera dig i bilistens synfält och försök läsa bilförarens tankar. Sök ögonkontakt om du vill förflytta dig i sidled.
– Bilförare har svårt att upptäcka en motorcykel som kommer snabbt körande bakifrån. Det är extra farligt vid omkörning och vid vänstersväng.
– Undvik att låna ut din mc om personen inte är van vid den mc-modell du har med dess vikt och egenskaper. Det är lätt hänt att den som lånar mc välter med den eller kör av vägen.

Startar inte motorcykeln?

Om motorcykeln inte startar beror det ofta på att det är gammal bensin i tanken. Byt bensin, dränera förgasarna och byt eventuellt tändstiften, som kan ha blivit sura.

Stöldsäkra din MC

För att slippa få motorcykeln stulen kan du tänka på följande saker:

– Parkera din mc på ett säkert ställe, helst i garage.
– Täck över motorcykeln om du ska låta den stå parkerad en längre tid.
– Försök att ha den under uppsikt när den är parkerad.
– Ha minst halvförsäkring för att kunna få ersättning om den blir stulen.
– Lås din mc med ett godkänt lås.

Kör på ditt sätt

Moped- och Motorcykelbranschen har den tvåhjulingen som passar dig och dina behov. Vi säljer marknadens största, bästa och säkraste tvåhjulingar. Köper du en ny moped eller MC genom våra återförsäljare vet du att du får en tvåhjuling som är godkänd av alla myndigheter.

Våra medlemsföretag ser till att du själv har på dig säkra, snygga och praktiska kläder och att du har kittat din tvåhjuling på bästa, säkraste och snyggast sätt!

 

Du kör – Ingen annan

En duktig MC- eller mopedförare vet alltid en viktig sak. Du har inte en stålbur omkring dig på vägarna eller banan. En duktig förare vet att regler för körning, tillbehör och maskiner är till för att följas. Du kör säkert på märkesvaror och inom regelverket.

Branschen

Mopeder och motorcyklar är inte bara en produkt bland andra. Vi säljer en frihet inget annat fordon kan ge dig. Ett fordon om du bara vill cruisa fram i måttlig fart, fordon för tuff terräng eller fordon där du åker strömlinjeformat och du är ett med vägen. Våra event är till för dig som vill uppleva den friheten. Välkommen.

Kategorier och märken

Här hittar du alla ledande märken för både hojar och det du bär på dig. Här hittar du också vad som skiljer de olika fordonsklasserna – eller kategorierna – åt.

MENY
MCRF – Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund